Wanneer moet je als bedrijf een arbodienst inschakelen? Een mooie vraag die we graag aan Jinke Kothman stellen, inzetbaarheidsadviseur bij Pro Corpus.

“Vanuit mijn functie als inzetbaarheidsadviseur zie ik dat bedrijven een arbodienst op verschillende momenten inschakelen. Kleine bedrijven met minder dan 20 werknemers schakelen pas bewust een arbodienst in als het ziekteverzuim uit de klauwen loopt, bijvoorbeeld als een werknemer chronisch ziek is of een burn-out heeft. Omdat ze niet vaak te maken hebben met langdurig verzuim, moeten ze eerst uitzoeken waar ze verzekerd zijn en wanneer de bedrijfsarts ingeschakeld gaat worden. Ze hebben veel kennis binnen hun vakgebied, maar hebben geen idee hoe arbodienstverlening werkt. Maar ja, die ene collega is wel langdurig ziek en die kunnen ze echt niet missen. En dan bellen ze mij.”

Hoe werkt dit bij middelgrote en grote bedrijven?
“Bedrijven met meer dan 20 werknemers hebben wel ervaring met verzuim, alleen wat ik daar zie, is dat ze vertraging ervaren omdat er pas na 6 à 8 weken actie wordt ondernomen. Dat is zo onnodig laat!”

Schakelen bedrijven dan over naar een andere arbodienst?
“Bedrijven hebben vaak geen zin om naar een andere arbodienst over te schakelen totdat de verzuimcijfers omhoogschieten tot voorbij de 8%. Wat overigens echt hoog is, want binnen bijvoorbeeld de foodindustrie is 4% gangbaar.”

Hoe gaat het in zijn werk als een bedrijf een langdurig zieke werknemer heeft?
“In onze aanpak maken we onderscheid tussen kleine en (middel)grote bedrijven. Bij de kleine bedrijven pakken we de casus in eerste instantie direct op, zonder dat ze al klant zijn. Vaak zien we de verzuimende werknemer binnen 48 uur. We bespreken mondeling wat we gaan doen en welke stappen we doorlopen. In dit geval is het het allerbelangrijkste dat de werknemer zich snel gehoord voelt en dat we samen zo snel mogelijk naar een passende oplossing zoeken. Daarna bieden we een contract voor kleine bedrijven aan en wordt het bedrijf klant bij ons.”

Hoe gaat dit bij grotere bedrijven?
“Bij middelgrote en grote bedrijven beginnen we met een afspraak met de HR-adviseur. We spreken samen af hoe lang en in welke frequentie het inzetbaarheidsspreekuur plaats gaat vinden. Daarna beginnen we met de langverzuimers en het rechttrekken van de dossiers. Welke informatie mist er? Wat is er nodig om het dossier compleet te maken? Waar kunnen we werknemers bijsturen? En welke adviezen kunnen we geven waar de werknemer direct mee aan de slag kan? Deze manier van werken maakt dat we eerst de achterstand (lees hogeverzuimcijfers) wegwerken om dit vervolgens binnen 3 tot 6 maanden terug te brengen naar de uren die passen bij het verzuimpercentage dat behaald moest worden.”

Je zei net dat na 6 à 8 weken actie ondernemen onnodig laat is.
Waarin werkt Pro Corpus anders dan andere arbodienstverleners?
*Lacht* “In heel veel dingen! Het belangrijkste verschil is dat wij in week 1 of 2 al contact met de verzuimende werknemer opnemen. Stel dat iemand rugklachten heeft, dan is het echt niet nodig om 6 weken ziek thuis te zitten. Juist elke dag bewegen en afleiding door het werk zorgen bij deze werknemer voor sneller herstel. Uiteraard check ik eerst bij de werknemer op rode vlaggen. Door onze medische achtergrond kunnen we dit checken, mogen we paramedisch advies geven en kijken we naar wat de werknemer nog wel kan.”

En verder?
Daarnaast zijn onze inzetbaarheidsadviseurs op de werkvloer aanwezig en weten zij precies wat er bij het bedrijf speelt. We geven jou als HR-adviseur duidelijkheid in welke stappen ondernomen moeten worden. En wat wel zo fijn is, is dat wij met een vast team van specialisten werken. Zo heeft de werknemer één vast aanspreekpunt, een arbo-arts en een backoffice medewerker.”

Wat wil je tot slot nog vertellen?
Download gratis ons e-book en verzeker jezelf van een effectievere aanpak zodat jouw werknemers sneller en duurzamer terugkeren op de werkvloer.”

Jinke Kothman

Jinke Kothman

Wil je meer lezen?

We delen graag onze kennis met je via onderstaande blogs.

Onnodige lang verzuim door wachtlijsten hulpverlening

Onnodige lang verzuim door wachtlijsten hulpverlening

Wat kan je doen in de tijd dat werknemers wachten op effectieve hulpverlening bij lang verzuim? Je bent HR-adviseur van een productiebedrijf met 100 werknemers. 2 werknemers zijn langdurig ziek. Dit heeft een flinke impact op het ziekteverzuim en de werkdruk voor...

Lees meer
Verzuim door rugklachten. Wat kan ik doen?

Verzuim door rugklachten. Wat kan ik doen?

Verzuim door een werknemer met rugklachten. Ze heeft het advies van de huisarts gekregen om 2 weken rust te houden. Wat kan ik als inzetbaarheidsadviseur doen?  Tijdens mijn telefonisch spreekuur bel ik een vrouw die verzuimt. Ze blijkt rugklachten te hebben en heeft...

Lees meer