25% van alle werknemers die ik spreek, geeft aan een te hoge werkdruk te hebben. Bij een gevoelsmatig hogere werkdruk ervaart de werknemer dat de werkbelasting hoger is dan zijn belastbaarheid.
Een disbalans in de belasting en belastbaarheid ontstaat vaak door een combinatie van factoren. Iemand heeft mogelijk zorgen privé waardoor dezelfde werkdruk als te veel wordt ervaren. Andersom kan er ook een disbalans ontstaan. Iemand gaat langer werken omdat er meer van deze persoon wordt verwacht, een directe collega verzuimt of er een deadline te halen is.
Kortdurende of langdurige disbalans
Een kortdurende disbalans in belastbaarheid en belasting is prima te doen. Bij een langdurige disbalans ontstaat op den duur de behoefte om controle terug te krijgen over de totale situatie. Werknemers gaan lijstjes maken en afvinken, mappen maken en opruimen om maar ergens het gevoel van controle te hebben. Maar dit is niet waar de oplossing zit!
Wat heeft de werknemer op dat moment daadwerkelijk nodig? Is het hulp in de thuissituatie? Is het hulp bij het durven maken van keuzes om zorgelijke situaties te verminderen? Of wordt hij op de werkvloer echt al lange tijd overvraagd? En hoe kan dit opgelost worden? Hierin is de communicatie tussen de werkgever en de werknemer van essentieel belang. Soms blijkt dat iemand inderdaad te veel hooi op zijn vork heeft genomen, maar even zo vaak blijkt dat de persoon een minder belastbare periode heeft doorgemaakt en dat er gewerkt moet worden aan zijn belastbaarheid in de privésfeer.
Het is belangrijk om eerst bovenstaande plaatje duidelijk te krijgen, voordat ik verder kan. Is de werkdruk daadwerkelijk te hoog? Of is er sprake van een gevoelsmatige hogere werkdruk? In beide gevallen ga ik er iets mee doen, alleen het proces is anders.
Werknemer ervaart een hoge werkdruk
Deze werknemer ervaart een te hoge werkdruk, dat wil niet zeggen dat de werkdruk voor de collega’s ook te hoog is. In een persoonlijk gesprek met hem kijk ik waar hij op vastloopt. Waar zit hij over in? Waar heeft hij zorgen over? Wat vindt hij moeilijk om te doen? Dit zijn ook vaak de werkzaamheden waar iemand minder goed op scoort en die hij niet leuk vindt om te doen. Wat gaat hem goed af en van welke werkzaamheden wordt hij blij? Deze punten kan hij in het gesprek met zijn leidinggevende bespreken.
Het lijkt een makkelijke oplossing om de werknemer tijdelijk werk uit handen te nemen, maar dat is het niet. Het is veel belangrijker om het takenpakket duidelijk af te kaderen en hier heldere afspraken over te maken. Door dit te doen, voorkom je als leidinggevende dat hij binnenkort weer overvraagd wordt. Zowel de werkgever als de werknemer spreken hun verwachtingen uit en kijken waar ze elkaar binnen het takenpakket kunnen ontmoeten.
Door deze aanpak voelt de werknemer zich gehoord en gezien door mij. In de meeste gevallen zorgt alleen dit er al voor dat hij minder druk ervaart. En dat hij ook inziet dat het niet nodig is om hierom te (gaan) verzuimen.
Meerdere werknemers ervaren
een hoge werkdruk
Soms blijkt dat meerdere werknemers van dezelfde afdeling een disbalans ervaren. Als dit zo is, geven wij dit bij de werkgever aan. We geven bij jou aan dat we de laatste tijd een tendens zien, maar houden uiteraard de gegevens van de personen anoniem. Als werkgever krijg je zo de kans om via een Preventief Medisch Onderzoek of een werkplekonderzoek hierop in te springen.
Wat koppel ik terug naar HR?
Na iedere afspraak met de werknemer stuur ik jou als HR-manager, via ons verzuimsysteem, een niet-medische terugkoppeling. Op deze manier kan ik als inzetbaarheidsadviseur mijn bijdrage leveren in duurzame inzetbaarheid op de werkvloer.
Jinke Kothman
Inzetbaarheidsadviseur
Wil je meer lezen?
We delen graag onze kennis met je via onderstaande blogs.
Onnodige lang verzuim door wachtlijsten hulpverlening
Wat kan je doen in de tijd dat werknemers wachten op effectieve hulpverlening bij lang verzuim? Je bent HR-adviseur van een productiebedrijf met 100 werknemers. 2 werknemers zijn langdurig ziek. Dit heeft een flinke impact op het ziekteverzuim en de werkdruk voor...
Verzuim door rugklachten. Wat kan ik doen?
Verzuim door een werknemer met rugklachten. Ze heeft het advies van de huisarts gekregen om 2 weken rust te houden. Wat kan ik als inzetbaarheidsadviseur doen? Tijdens mijn telefonisch spreekuur bel ik een vrouw die verzuimt. Ze blijkt rugklachten te hebben en heeft...
Wanneer schakel je als groot of klein bedrijf een arbodienst in?
Wanneer moet je als bedrijf een arbodienst inschakelen? Een mooie vraag die we graag aan Jinke Kothman stellen, inzetbaarheidsadviseur bij Pro Corpus. “Vanuit mijn functie als inzetbaarheidsadviseur zie ik dat bedrijven een arbodienst op verschillende momenten...