Tijdens mijn spreekuur als inzetbaarheidscoach heb ik een dame aan de telefoon. Ze komt al langer bij mij. Ze ervaart een te hoge werkdruk, heeft hierdoor veel lichamelijke klachten en heeft zich uiteindelijk ziek moeten melden. Ondertussen is ze weer aan het werk. De werkdruk is besproken met haar leidinggevende en er is een nieuwe werknemer aangenomen. Fijn dat het bedrijf meedenkt en hierin kan faciliteren. Nu blijkt dat er een conflict tussen haar en de nieuwe werknemer is ontstaan. Wat speelt er precies? En wat is mijn advies aan deze werknemer?

Lees je mee?

“Nou krijg ik eindelijk ondersteuning, is die zó klein, dat ik alleen nog maar meer werk heb! Ik krijg het alsnog op mijn bordje, want het lukt haar niet. En dan moet ík het op het laatste moment oplossen. Ze redt het ook niet om voor de besprekingen naar de locatie te komen. Wat heb ik hieraan?”

“Wat vervelend om te horen dat de nieuwe werknemer jou niet de ondersteuning geeft die je nodig hebt. Heb je duidelijke afspraken met haar gemaakt welke taken bij jou liggen en welke taken bij haar liggen?”

Mijn advies als inzetbaarheidscoach

“Het advies dat ik je wil geven, is: zorg dat je leidinggevende precies weet wat er speelt. Wat is er afgesproken? Aan welke taken heeft zij zich niet gehouden? Welke taken heb jij extra op je genomen? Hoe vaak is dit voorgekomen?”

Als inzetbaarheidscoach weet ik dat als ik deze dame nu niet goed begeleid, dat zij zich binnenkort opnieuw ziek zal melden. De werkdruk is voor haar te hoog om goed te kunnen functioneren. Dit wil ik voorkomen! Daarom geef ik haar concrete en praktische stappen waar zij direct mee aan de slag kan.

Ik spreek met haar af dat zij binnen twee weken een gesprek met haar leidinggevende inplant. Het doel van dit gesprek is een duidelijke taakverdeling tussen beide collega’s.

  • Welke taken en verantwoordelijkheden horen bij haar en wat hoort bij de nieuwe werknemer?
  • Hoe houden jullie elkaar op de hoogte?
  • Wat gebeurt er als iemand zich niet aan de afspraken houdt?

Na het gesprek met de leidinggevende plan ik een vervolgafspraak met haar in om te horen hoe het gesprek is gegaan en hoe het nu met haar gaat.

Hoe gaat het nu?

“Dankzij het gesprek met jou Ariane, kan ik het nu meer loslaten. Ik voel me echt serieus genomen! En er wordt met mij meegedacht naar een oplossing. Dat voelt fijn!”

Inzetbaarheidscoach Ariane

Ariane van den Boomgaard

Inzetbaarheidscoach