Steeds meer HR-adviseurs uiten hun zorgen over de stijging van het ziekteverzuim. De psychische klachten bij werknemers rijzen de pan uit. 70% van de werknemers die ik spreek, geeft aan energetische klachten te hebben. Ze hebben weinig energie en voelen zich uitgeblust of overprikkeld. Wat kan ik dan als inzetbaarheidsadviseur doen?

70% van de werknemers die ik spreek, geeft aan energetische klachten te hebben. Dat is opvallend veel. Ik merk dat de meeste werknemers welwillend zijn en met me willen denken waardoor de beperkingen ontstaan kunnen zijn. Een gedeelte van de mensen voelt zich uitgeblust, doordat ze de afgelopen maanden of zelfs jaren harder hebben gewerkt dan ze prettig vonden. Vaak wordt dit veroorzaakt door grote personeelstekorten en oplopend werk. Maar een gedeelte van de mensen ervaart energetische klachten doordat ze juist weinig hebben kunnen doen. Bijvoorbeeld doordat het bedrijf ‘geen handel’ heeft. Deze mensen zijn niet letterlijk overbelast, maar wel minder belastbaar geworden. Een soort bore-out.

Aanpak bij werknemers
van een vroegere generatie

Op het moment dat iemand langdurige energieklachten heeft, proberen we erachter te komen waar dit vandaan komt. Hoe komt het dat de werknemer minder energie heeft? Welke klachten heeft hij of zij? Welke zorgen heeft hij? En waar ligt hij ’s nachts wakker van?

Bij veel werknemers van een vroegere generatie stel ik vragen als:

  • Kan het zijn dat je je zorgen maakt over de toekomst?
  • Kan het zijn dat je bang bent dat je weg moet bij je huidige werkgever?
  • Ben je bang dat er een reorganisatie aan komt?
  • Denk je dat je opnieuw moet beginnen terwijl je dat niet wilt?
  • Ben je bang dat je straks je hypotheek niet meer kan betalen?

Sommige werknemers willen leren om los te laten. Ze hebben geen directe invloed op de hoeveelheid handel die het bedrijf heeft. Hun gedachten en hoe ze hiermee omgaan wel. Andere werknemers willen juist actie ondernemen door een nieuwe baan te zoeken. Uit de gesprekken kan blijken dat ze bij dit bedrijf niet meer op hun plek zitten, maar dat ze bang zijn om opnieuw te beginnen of dat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen. In beide gevallen raad ik aan om deze gedachtegang met HR te bespreken als ze daarvoor open staan.

Aanpak bij werknemers
van een recentere generatie

Zowel bij de HR-adviseur als bij mij is het gevoel ontstaan dat mensen van een recentere generatie tegenwoordig de verwachting van maakbaarheid hoog hebben liggen. Ze zijn opgegroeid met de gedachte dat je alles haalt uit je sociale/ privéleven, uit je carrière, mooi huis, kinderen, mantelzorg erbij etc. Het lijkt op een tendens dat ze de hele dag gelukkig moeten zijn of anders op zijn minst de hele dag door nuttig moeten zijn. 365 dagen per jaar, 24 uur per dag. Maar is dat vol te houden? Je kan geluksmomenten gedurende de dag creëren, maar is het realistisch om altijd een gevoel van euforie te hebben? Is het reëel om te denken dat je de ene nuttige taak na de andere inkopt? Deze denkwijze kan bij mensen energetische problematiek geven.

Bij werknemers van de deze generatie zie ik vaak dat ze versneld een soort gevoel van falen gaan ervaren terwijl ze feitelijk de hele dag aan staan en bezig zijn. Dan komen in gesprekken bovenstaande vragen aan de orde.

Samenwerking tussen de inzetbaarheidsadviseurs en de psycholoog

Bij beide generaties is het belangrijk dat de werknemer herkenning vindt in bepaalde vragen. Pas dan kunnen ze hier iets mee doen en kunnen ze actie ondernemen. We spreken vaak af om hierover na te gaan denken en intussen zou een intake bij een psycholoog gepland kunnen worden als ze dat prettig vinden. Ik zoek met de mensen naar mogelijk oorzaken van ervaren beperkingen, maar ik ben niet de behandelaar.

Eén van onze speerpunten is dat we een intensieve samenwerkingen met Novum Zorg hebben. Novum Zorg verzorgt de 1e lijn psychologie en fysiotherapie voor ons, waardoor we niet afhankelijk van wachttijden in de reguliere zorg zijn. Hierdoor kan de werknemer snel voor een intake terecht en kan hij of zij indien nodig snel met het traject starten.

Werkgevers en werknemers ervaren onze aanpak bij mentale problematiek als prettig. Juist omdat ze merken dat we snel schakelen en de werknemer snel en duurzaam weer aan het werk kan.

Jinke Kothman

Jinke Kothman

Wil je meer lezen?

We delen graag onze kennis met je via onderstaande blogs.

Wanneer schakel je als bedrijf een arbodienst in?

Wanneer schakel je als bedrijf een arbodienst in?

Wanneer moet je als bedrijf een arbodienst inschakelen? Een mooie vraag die we graag aan Jinke Kothman stellen, inzetbaarheidsadviseur bij Pro Corpus. “Vanuit mijn functie als inzetbaarheidsadviseur zie ik dat bedrijven een arbodienst op verschillende momenten...

Lees meer