Referenties

“Medewerkers ervaren het nu als normaal en veilig

om over hun mentale problematiek te praten”

Hoe is TRIMM bij Pro Corpus terecht gekomen?

“TRIMM was op zoek naar een nieuwe arbodienst. We waren op zoek naar een strategisch partner en naar een bedrijf dat minder afstandelijk en zakelijk was dan onze vorige arbodienst. Een partner met wie we een connectie hebben en die ons ontzorgt op preventief gebied. Zeker tijdens de Coronaperiode zag je intern dingen ontstaan. Je moet op dat moment proactief te werk gaan om (hoger) verzuim te voorkomen. Daar moet je als bedrijf op inspelen.”

Wat kan Pro Corpus jullie op preventief gebied bieden?

“Veel! De inzetbaarheidsadviseurs zijn elke twee weken op donderdagochtend bij ons op kantoor aanwezig voor een vrij inloopspreekuur. Dat werkt voor onze medewerkers heel goed! Ze weten dat ze niet ziek hoeven te zijn om toch met een externe deskundige in gesprek te kunnen. Juist als er iets speelt en ze nog niet ziek zijn, is het belangrijk dat ze in gesprek gaan met Jinke of Carmen. Daar krijgen ze tips en adviezen waar ze direct mee verder kunnen.”

Is het spreekuur vrijblijvend

“Het spreekuur is vrijwillig, maar zeker niet vrijblijvend. Iemand komt met een hulpvraag bij de inzetbaarheidsadviseur, dan verwachten we ook dat hij of zij daar actief mee aan de slag gaat. Als hij of zij dat niet doet, dan hebben Jinke of Carmen daar een gesprek over.”

Zitten de spreekuren vol?

“Ja, de spreekuren zitten altijd vol. Het gaat van mond-tot-mond onder het personeel rond. Ik vind het mooi om te zien dat medewerkers elkaar onderling ook motiveren. Als ze zien dat een collega niet zo lekker in zijn vel zit, wordt er gezegd: “Ga eens naar HR en kijk of je een gesprek met de inzetbaarheidsadviseur kan krijgen. Dat heeft mij goed geholpen.” Medewerkers ervaren het als een veilige en prettige plek en dat is belangrijk!”

Wat hebben jullie als TRIMM gedaan om dit te bereiken?

“Elke maandagmorgen hebben we een kort overleg met alle medewerkers. Hierin is het inzetbaarheidsspreekuur meerdere malen aan bod gekomen. Ook vanuit HR stimuleren wij het spreekuur. Als we zien dat iemand signalen geeft of vaak ziek is, stellen we voor om eens met Jinke of Carmen te gaan praten. Zo is het gewoongoed geworden.

Deze laagdrempeligheid sluit goed aan bij onze eigen doelstellingen. We willen als HR ook dat medewerkers makkelijk bij ons binnen kunnen lopen. Ik ben trots dat we met elkaar dit veilige en laagdrempelige gevoel hebben kunnen creëren.”

Merk je dat het ziekteverzuim lager is geworden sinds we met de arbodienstverlening zijn begonnen?

“Nee. In deze periode zijn er veel verschillende oorzaken waarom het ziekteverzuim hoog is. We hebben veel jonge, hoogopgeleide mensen in dienst en die hebben het tijdens de Coronaperiode niet altijd makkelijk gehad. De mentale problematiek bij deze mensen is hoog. Dat zie ik niet alleen bij ons, maar ook bij andere IT-bedrijven. Door de komst van Pro Corpus is het praten erover wel uit de taboesfeer gekomen. Medewerkers ervaren het nu als normaal en veilig om over hun mentale problematiek te praten. En ze weten dat ze altijd bij de inzetbaarheidsadviseurs terecht kunnen. Dat is voor ons een hele belangrijke stap!”

Wat is de volgende stap?

“We gaan bijna altijd mee in het advies van Pro Corpus. Dit geeft ons handvatten en richting om mee te denken hoe iemand beter inzetbaar is. Soms betekent dit dat er veranderingen nodig zijn waar wij nog niet aan hebben gedacht. Bijvoorbeeld een medewerker die zich uitgeput en moe voelt. Door het hier met hem over te hebben, krijgt hij inzicht in zichzelf. Samen zijn we in gesprek gegaan over zijn werk. Hoe zou jouw werk eruit moeten zien? Wat werkt voor jou wel? Dan kan het voorkomen dat iemand andere werkzaamheden gaat doen of een andere rol gaat vervullen. Maar wel binnen TRIMM!

Mijn uitgangspunt is altijd om te kijken hoe we samen verder kunnen. Onze mensen dragen onze bedrijfscultuur en ze zijn ontzettend waardevol! Op zo’n moment gaan we samen kijken waar iemand zijn kracht zit en hoe dit het beste ingezet kan worden.”

Waar wil je op termijn naartoe?

“Ik vind het belangrijk om te kijken hoe we mensen zoveel mogelijk inzetbaar kunnen houden, ook als ze daar nog niet helemaal zijn. Het besef dat ze niet volledig hoeven te verzuimen als er iets speelt, is belangrijk. En dat ze voelen dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ons als HR, de inzetbaarheidsadviseur en van zichzelf is om inzetbaar te blijven.”

Hoe ga je hiermee om?

“Wat moeten wij als werkgever doen om te zorgen dat onze mensen inzetbaar blijven? Zeker als dat wat er speelt zich op privévlak bevindt. Die scheidslijn is soms lastig. We vragen aan de medewerker om met ons mee te denken. Wat heb jij nu nodig? Wat zou voor jou een goede oplossing zijn? Mensen mogen voelen dat het oké is dat ze tijdelijk minder inzetbaar zijn. Maar ik wil wel dat ze beseffen dat ze altijd nog iets kunnen doen! Het geeft juist vertrouwen als ze bezig blijven. Dan ontstaat er niet zo’n grote afstand tussen volledig aan het werk zijn of volledig verzuimen. Hier ligt onze focus nu op.” 

Wat doen jullie nog meer?

“Binnen TRIMM hebben een uitgebreid vitaliteitsprogramma. Dat bestaat uit drie onderdelen:

  • Mind: Denk aan inspiratiesessies en workshops zoals mindfulness en ademhaling.
  • Sportief: We laten mensen nieuwe sporten uitproberen waarin ze een uitlaatklep voor het werk hebben. Bijvoorbeeld boksen, yoga of paddle. Ook doen we gezamenlijk mee aan bijvoorbeeld de Singelloop en Enschede marathon.
  • Bewust eten: Kookworkshops met simpele en verse gerechten. Er werken veel jonge vrijgezelle mannen bij ons die niet altijd de kennis hebben hoe ze op een simpele manier verse gerechten klaar kunnen maken. Daar helpen we ze bij.

Eén van onze speerpunten is door ontspanning te bieden door samen leuke dingen te doen. Juist door samen te koken of te sporten ontstaat nog meer een teamgevoel. Ook hebben we elke vrijdag een vrimibo een actieve personeelsvereniging die veel organiseert.” 

Wat wil je verder nog vertellen?

“Pro Corpus voelt als een verlenging van ons bedrijf, het voelt echt als een collega. Het type persoon dat bij Pro Corpus werkt, ervaren wij als heel prettig. Het is een klein en persoonlijk bedrijf en dat voelt vertrouwt. Ik kan de inzetbaarheidsadviseurs altijd bellen.

Wat we ook prettig vinden, is dat Pro Corpus korte lijnen met de fysiotherapie en psychologie van Novum Zorg heeft. Zodat als er echt nood aan de man is er snel hulp geboden kan worden. Hierdoor zijn we niet afhankelijk van de reguliere zorg. Hoewel de inzetbaarheidsadviseurs de medewerker wel altijd adviseren om het reguliere traject ook zelf op te starten. Medewerkers geven aan dat de drempel om bij de inzetbaarheidsadviseurs naar binnen te lopen laag is en dat ze zich veilig voelen om daar openlijk te praten. Ik denk dat dit een mooi uitgangspunt is voor een verdere samenwerking!”

Joyce van Ginhoven

 

 

 

 

Joyce van Ginhoven 
HR-adviseur bij TRIMM

TRIMM

Als je in twee zinnen uitlegt wat Pro Corpus voor Viattence doet, wat vertel je dan?

De inzetbaarheidsadviseur van Pro Corpus werkt 8 uur per week voor Viattence en pakt, samen met de bedrijfsarts, de verzuimbegeleiding van zieke medewerkers op. Naast de begeleiding van zieke medewerkers houdt de inzetbaarheidsadviseur zich ook bezig met preventie om ervoor te zorgen dat medewerkers op een gezonde manier aan het werk blijven en te voorkomen dat ze uitvallen. Dit doet zij o.a. door het voeren van een preventief spreekuur voor medewerkers, het proactief meedenken bij complexe casuïstiek en het adviseren en coachen van leidinggevenden over inzetbaarheid.

Wat vind je van het preventieve beleid dat Pro Corpus voert?

Het preventieve beleid van Pro Corpus is nog in ontwikkeling. Bovenstaande acties worden al opgepakt op het gebied van preventie, maar kunnen in de toekomst wellicht nog verder worden uitgebreid.

In hoeverre kijkt de inzetbaarheidsadviseur naar wat de medewerker nog wel kan ondanks zijn of haar klachten?

De inzetbaarheidsadviseur van Pro Corpus gaat altijd uit van de mogelijkheden van een medewerker en probeert de drempel naar werk toe zo laag mogelijk te houden. Medewerkers worden altijd gestimuleerd om, indien mogelijk, weer lichte ondersteunende werkzaamheden op te pakken. Wanneer dit nog niet lukt, wordt ingezet op het onderhouden van contact door bijv. koffie te drinken op de werkvloer.

Hoe ervaar je de samenwerking met de inzetbaarheidsadviseur, arbo arts en bedrijfsarts? Kan je dit toelichten?

We zijn erg tevreden over de samenwerking met de inzetbaarheidsadviseur, arbo arts en bedrijfsarts. Ze zijn alle drie kundig, denken mee in lastige situaties, bekijken de casuïstiek vanuit zowel werknemers- als werkgeverkant en zijn goed bereikbaar.

Wat wil je verder nog vertellen?

De combinatie tussen inzetbaarheidsadviseur en arbo arts maakt dat onze medewerkers sneller weer inzetbaar zijn. En dat de bedrijfsarts minder ingezet hoeft te worden. Als de bedrijfsarts wel nodig is, kan hij zich bezig houden met relevante casussen. Dit werkt naar volle tevredenheid van alle partijen.

Carolien Kamphof

HR-adviseur, Viattence

Als je in twee zinnen uitlegt wat Pro Corpus voor Europastry doet, wat vertel je dan?
Pro Corpus is onze arbodienst die diensten verleent op verschillende gebieden maar hoofdzakelijk op het gebied van het ziekteverzuim. Zij ondersteunen ons in de begeleiding bij het ziekteverzuim van onze medewerkers en zijn daarmee gelijk onze sparringpartner.

Wat vind je van het preventieve beleid dat Pro Corpus voert?
Het beleid dat Pro Corpus voert sluit aan bij de cultuur van Europastry. Pro Corpus vindt het belangrijk om direct en nauw contact te hebben met de mensen en dit is ook één van de pijlers van Europastry; nauw contact met de medewerker vinden wij erg belangrijk. 

In hoeverre kijkt de inzetbaarheidsadviseur naar wat de medewerker nog wel kan ondanks zijn of haar klachten?
Er wordt in grote mate gekeken naar wat een medewerker wel of niet kan, ook als het niet in zijn eigen werkzaamheden kan. Pro Corpus probeert er altijd voor te zorgen dat een medewerker zo snel mogelijk aan zijn re-integratie begint, ofwel in zijn eigen functie ofwel in een andere functie. 

Hoe ervaar je de samenwerking met de inzetbaarheidsadviseur, arbo arts en bedrijfsarts? Kan je dit toelichten?
De samenwerking met de inzetbaarheidsadviseur en de arbo arts verloopt erg goed. We hebben nauw contact met elkaar en kunnen, mits dit nodig is, direct rekenen op de inzetbaarheidsadviseur. Eerlijk gezegd verloopt het contact met de bedrijfsarts wat minder soepel, maar dit heeft ook als reden dat er weinig direct contact met hem is en dit vooral verloopt via de inzetbaarheidsadviseur. Daarnaast zijn wij van mening dat de bedrijfsarts een ietwat andere kijk heeft op de re-integratie. 

Wat wil je verder nog vertellen?
We zijn tevreden hoe de samenwerking met Pro Corpus verloopt.

Manon Groote Punt

HR-Officer, Europastry

Hoe is TRIMM bij Pro Corpus terecht gekomen?
TRIMM was op zoek naar een nieuwe arbodienst. We waren op zoek naar een strategisch partner en naar een bedrijf dat minder afstandelijk en zakelijk was dan onze vorige arbodienst. Een partner met wie we een connectie hebben en die ons ontzorgt op preventief gebied. Zeker tijdens de Coronaperiode zag je intern dingen ontstaan. Je moet op dat moment proactief te werk gaan om (hoger) verzuim te voorkomen. Daar moet je als bedrijf op inspelen.

Wat kan Pro Corpus jullie op preventief gebied bieden?
Veel! De inzetbaarheidsadviseurs zijn elke twee weken op donderdagochtend bij ons op kantoor aanwezig voor een vrij inloopspreekuur. Dat werkt voor onze medewerkers heel goed! Ze weten dat ze niet ziek hoeven te zijn om toch met een externe deskundige in gesprek te kunnen. Juist als er iets speelt en ze nog niet ziek zijn, is het belangrijk dat ze in gesprek gaan met Jinke of Carmen. Daar krijgen ze tips en adviezen waar ze direct mee verder kunnen.

Lees de volledige klantcasus.

 

Joyce van Ginhoven

HR-adviseur, TRIMM

Wil je meer lezen?

We delen graag onze kennis met je via onderstaande blogs.

Onnodige lang verzuim door wachtlijsten hulpverlening

Onnodige lang verzuim door wachtlijsten hulpverlening

Wat kan je doen in de tijd dat werknemers wachten op effectieve hulpverlening bij lang verzuim? Je bent HR-adviseur van een productiebedrijf met 100 werknemers. 2 werknemers zijn langdurig ziek. Dit heeft een flinke impact op het ziekteverzuim en de werkdruk voor...

Lees meer
Verzuim door rugklachten. Wat kan ik doen?

Verzuim door rugklachten. Wat kan ik doen?

Verzuim door een werknemer met rugklachten. Ze heeft het advies van de huisarts gekregen om 2 weken rust te houden. Wat kan ik als inzetbaarheidsadviseur doen?  Tijdens mijn telefonisch spreekuur bel ik een vrouw die verzuimt. Ze blijkt rugklachten te hebben en heeft...

Lees meer

Nieuwsgierig wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen?

 

Pro Corpus

Hi, ik ben Anoukh,

Ik ben een ideeëngenerator voor duurzame inzetbaarheid
en denk op strategisch niveau graag met je mee.

Bel me op: 06 54 90 04 24

Of mail me op: a.vanbaggum@pro-corpus.nl

Inzetbaarheidsspecialist

Pro Corpus is dé inzetbaarheidsspecialist uit Twente. En adviseert bedrijven en mensen om gezond, vitaal en inzetbaar te worden en te blijven.
* Arbodienstverlening * Preventief Medisch Onderzoek (PMO) * Kenniscentrum voor inzetbaarheid *

» Hoe zorg je dat jouw werknemers duurzaam inzetbaar blijven?
» Hoe borg je het inzetbaarheidsbeleid binnen het bedrijf?
» Hoe geef je concreet handen en voeten aan de termen zoals vitaliteit en inzetbaarheid?

Dit zijn vragen waarover wij graag met je in gesprek gaan. Samen gaan we opzoek naar een strategische oplossing die past binnen het bedrijf.

Contact Pro Corpus

Bel naar 053 303 00 01 of mail naar info@pro-corpus.nl.

© 2022 Pro Corpus

Privacyverklaring