Als je in ploegendienst werkt, is het extra belangrijk om fit en vitaal te blijven. Vitale medewerkers zijn gezonder, productiever en vooral blijer. Maar hoe doe je dit als je in ploegendienst werkt? De belangrijkste tip is om zoveel mogelijk je huidige ritme en regelmaat aan te houden. Laat de tijden dat je eet niet afhangen van je dienst, maar van het tijdstip van de dag. 

  • Ontbijt: Eet een licht ontbijt na de nachtdienst en VOORDAT je gaat slapen. Drink geen alcohol voordat je gaat slapen. 
  • Lunch: Als je wakker wordt.
  • Avondeten: Op de tijd dat je nu ook eet. Bijvoorkeur samen met je gezin. 

5 praktische tips hoe jij fit en vitaal de ploegendienst doorkomt

1. Veiligheid

Tip: Kom in beweging! 

Veiligheid gaat boven alles! Ons lichaam is in de nacht minder alert en scherp. Houd hier rekening mee, ook als je weer naar huis gaat. Als je een dipje hebt, kom in beweging! Loop een rondje of maak een praatje. 

2. Anders eten in de nacht

Tip: Eet eiwitrijk & koolhydraatarm

In de nacht gaat je spijsvertering langzamer en heb je minder energie nodig. Ongezonde vetten en suikers zorgen dat je moe wordt, minder alert bent en minder makkelijk in slaap valt. Op termijn kan dit voor een hoger cholesterol en overgewicht zorgen.

Wat eet of drink je wel: 

  • Eiwitrijk: eieren, vlees, vis, noten of zuivel. 
  • Vezelrijk: fruit, groente of volkoren producten.
  • 1,5 liter drinken, behalve koffie, frisdrank en alcohol.

Beperk het eten van pasta, brood, ongezonde vetten (chips, frituur) en suikers (frisdrank, energiedrank, snoep, koek, chocola). 

3. Bewegen

Tip: Maak elke dag een wandeling

Bewegen helpt om stress te verminderen en zorgt dat jij je fitter en energieker voelt. Regelmatig bewegen zorgt er ook voor dat je beter slaapt en dat jouw lichaam beter met de onregelmatige werktijden om kan gaan. 

4. Slapen

Tip: Draag na de nachtdienst een zonnebril

Draag na de nachtdienst een zonnebril, zodat je ogen geen extra daglicht krijgen. Daglicht zorgt ervoor dat je lichaam een signaal krijgt dat de dag begint. Hierdoor val je na de nachtdienst minder goed in slaap. Dit kan slaapstoornissen veroorzaken. Om wakker te worden gebruik je een daglichtwekker. In de nachtdienst is het extra belangrijk om 3 uur voor het slapen gaan geen koffie of energiedrank meer te drinken. 

5. Werk/privé balans

Tip: Blijf zoveel mogelijk doen wat je nu ook doet

Het is belangrijk dat je je huidige leven zoveel mogelijk door laat lopen (sporten, hobby’s, verjaardagen en gezin). Wel ga je dit anders inrichten. Fitness je nu? Kijk op welk moment jij met jouw rooster kan fitnessen. Breng je elke ochtend de kinderen naar school? Dat kan niet, je kan ze wel na de dienst ophalen. 

Heb je hulp nodig? Onze leefstijlcoach helpt je graag verder.